Rancangan Pengajaran Harian
Kelas : Tadika Kemas Cempaka
Tarikh : 14 Oktober 2019
Masa : 30 Minit (9:00 a.m - 9:30 a.m)
Bilangan murid: 10 Orang
Umur : 5 Tahun
Modul : Bertema
Tema : Diri Saya
Subtema : Anggota Badan
Tajuk : Mari mengenal anggota badan dan deria manusia
Tunjang utama: Tunjang Sains dan Teknologi
Fokus : (SA 3.0) Menyiasat Alam Hidupan
Standard Kandungan: (SA 3.2) Memperoleh pengetahuan asas tentang bahagian badan dan deria mereka
Standard Pembelajaran: (SA 3.2.1) Mengenal pasti anggota badan
Kesepaduan Tunjang: Tunjang Fizikal dan Estetika
Objektif Pembelajaran: Di akhir pembelajaran kanak-kanak dapat:
1) Kenal pasti anggota badan seperti mata, telinga, hidung, mulut, tangan
2) Menyebut dan kenal pasti jenis deria penglihatan, pendengaran, bau, rasa dan sentuhan
Pengetahuan Sedia Ada: Kanak-kanak telah mengetahui beberapa anggota badan
Kemahiran Berfikir: Membezakan jenis deria manusia seperti penglihatan, pendengaran, bau, rasa dan sentuhan
Penerapan Nilai: Mendengar arahan guru, berani mencuba, memberi kerjasama
ABM/BBM: Laptop, pembesar suara, projektor, kad bergambar anggota badan, jenis bunga
Kosa Kata: Mata, telinga, hidung, mulut, tangan, bau, bunga
Langkah/ Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Guru dan Kanak-kanak
|
Abm/ Catatan
|
Set Induksi
(4 Minit)
|
- Tayangan
video anggota badan
- Lirik
lagu didi and friends:
- Kepala
bahu lutut kaki
- Lutut
kaki
- Kepala
bahu lutut kaki
-
Lutut
kaki
- Mata
telinga mulut dan hidung
- Kepala
bahu lutut kaki
- Lutut
kaki
Ulang semula lagu 2 kali.
|
- Guru
menunjukkan tayangan video anggota badan kepada kanak-kanak.
- Guru
meminta kanak- kanak melihat dan mendengar terlebih dahulu tayangan video
itu.
- Guru
meminta kanak-kanak berdiri dan menyanyi sambil meniru pergerakkan dalam
video bersama-sama guru.
- Kanak-kanak
mendengar arahan guru.
- Kanak-kanak
menyanyi sambil meniru pergerakan dalam video bersama-sama guru.
|
- Laptop
- Pembesar
suara
- Projektor
|
Langkah 1
(6 Minit)
|
- Mengenal
anggota badan:
-
Mata
-
Telinga
-
Hidung
-
Mulut
-
Tangan
-
Bersoal
jawab
1) Apakah nama anggota badan ini?
|
- Guru
menunjukkan kad bergambar anggota badan kepada kanak-kanak.
- Guru
bersoal jawab dengan kanak-kanak.
- Kanak-kanak
melihat kad gambar yang ditunjukkan oleh guru.
- Kanak-kanak
menjawab soalan guru.
|
- Kad
gambar anggota badan
|
Langkah 2
(7 Minit)
|
- Tayangan
video deria manusia (Tadika)
- Mengenal
jenis deria:
-
Penglihatan
-
Pendengaran
-
Bau
-
Rasa
-
Sentuhan
|
- Guru
menerangkan tentang deria yang dimiliki oleh manusia kepada kanak-kanak.
- Guru
menunjukkan tayangan video deria manusia kepada kanak-kanak.
- Guru
meminta kanak-kanak memberi perhatian dan melihat tayangan video itu
bersama-sama guru.
- Kanak-kanak
memberi tumpuan semasa guru memberi penerangan.
-
Kanak-kanak
memberi perhatian dan melihat tayangan video bersama-sama guru.
|
- Laptop
- Pembesar
suara
- Projektor
|
Langkah 3
(10 Minit)
|
-
Meneroka
-
Bersoal
jawab
1) Anggota badan manakah yang digunakan untuk
mengecam bau bunga ini?
2) Apakah jenis deria yang digunakan untuk
mengecam bau bunga ini?
|
- Guru
meminta kanak-kanak berbaris sebelum keluar kelas.
- Guru
meminta kanak-kanak mencari bunga yang terdapat di halaman tadika.
- Setelah
itu, guru meminta kanak-kanak membaukan bunga yang mereka jumpa itu.
- Guru
bersoal jawab dengan kanak-kanak.
- Kanak-kanak
mendengar arahan guru.
- Kanak-kanak
menjawab soalan guru.
|
-
Bunga
|
Penutup
(3 Minit)
|
- Mengimbas
kembali pembelajaran
1) Apakah yang kamu belajar hari ini?
2) Berikan dua contoh deria yang kamu belajar
hari ini?
3) Berikan dua contoh anggota badan yang
menggunakan deria tersebut.
|
- Guru
meminta kanak-kanak mengimbas kembali pembelajaran yang mereka belajar hari
ini.
- Guru
menanyakan soalan kepada kanak-kanak.
- Kanak-kanak
mengimbas kembali pembelajaran yang mereka belajar hari ini.
- Kanak-kanak
menjawab pertanyaan guru.
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan